dinsdag 26 februari 2013

The Sorcerer's Apprentice: matige acteerprestaties, maar wel geweldige special effects!

Waar kan ik de film The Sorcerer's Apprentice kopen?

De dvd of blu-ray van The Sorcerer's Apprentice is te koop bij muziekwinkels, warenhuizen en webshops zoals Bol.com, Wehkamp.nl, Saturn.nl, Mediamarkt.nl, DVD Oulet, ECI.nl, Freerecordshop.nl, Cosmox.nl etc.

Cast

Nicolas Cage (als Balthazar Blake), Jay Baruchel (als David Stutler), Alfred Molina (als Maxim Horvath), Teresa Palmer als (Rebecca Barnes), Toby Kebbell (als Drake Stone), Monica Bellucci (als Veronica Gorloisen), Omar Benson Miller (als Bennet), Alice Krige (als Morgana le Fay)

Nicolas Cage als Balthazar Blake
Nicolas Cage als Balthazar Blake

Het verhaal

Het verhaal gaat over drie tovenaars die leerlingen waren van Merlijn, namelijk Balthazar, Veronica en Horvath. Horvath verraadde de andere twee tovenaars en ging samenwerken met de slechte Morgana. Balthazar wist ze allebei te verslaan, maar zijn geliefde Veronica werd wel opgesloten. De enige die de krachten heeft om dit probleem op te lossen is Dave Stutler. De tienjarige Dave Stutler komt in een antiekwinkel in New York terecht, waar hij de tovenaar Balthazar Blake ontmoet. Deze ontmoeting zal hij niet snel vergeten. Tien jaar later benadert Balthazar Dave opnieuw, omdat hij zeker weet dat Dave degene is die Merlijn's krachten zal erven en hem kan helpen om zijn vijanden Horvath en Morgana le Fay te verslaan. Dave wordt Balthazar's leerling en krijgt les in toveren. Ondertussen springt er ook de vonk over tussen natuurkundestudent Dave en Rebecca Barnes, een meisje waar hij al jaren verliefd op was. Wordt Rebecca het nieuwe vriendinnetje van Dave, kan hij samen met Balthazar de vijanden Horvath en Morgana le Fay verslaan en zullen ze Balthazar's geliefde Veronica kunnen bevrijden?

Teresa Palmer als Rebecca Barnes
Teresa Palmer als Rebecca Barnes

Acteerprestaties

Jay Baruchel speelt de rol van David Stutler, een beetje nerdy natuurkundestudent die gewoon een normaal leven wilt leiden. Het enige waar ik me af en toe aan irriteer is zijn saaie en monotone stem. Ook vind ik hem niet altijd even goed acteren. Ik ben in ieder geval geen fan van hem. Nicolas Cage acteert wel goed, alleen weet ik niet of de rol van tovenaar wel goed bij hem past. Het samenspel van beide acteurs komt wel over. Tijdens de kennismaking en de opleiding tot tovenaar is er wel een bepaalde chemie. In de hele film wordt humor afgewisseld met spanning. De humor is alleen niet altijd geslaagd. Soms zijn de grappen namelijk erg voorspelbaar en flauw. Alfred Molina, die Maxim Horvath speelt, vind ik perfect voor die rol. Hij komt erg overtuigend over als kwade tovenaar en ik vind eigenlijk dat hij de beste acteerprestaties levert in deze film. Teresa Palmer vond ik ook goed gecast. Ze speelt het mooie en eigenlijk onbereikbaar meisje. Ze brengt het personage goed naar voren en daar is eigenlijk helemaal niks op aan te merken.

Jay Baruchel als David Stutler
Jay Baruchel als David Stutler

Beeld

De 3d-animaties zijn echt van ongekend hoge kwaliteit. Je kunt goed zien dat het een Disneyfilm is, want de animaties zien er echt heel erg goed uit. Het draakje bijvoorbeeld dat om de arm van de jonge David heen kruipt lijkt net echt. De belichting en animatie zijn echt perfect, waardoor je twijfelt of het echt is of dat het een computeranimatie is. Je weet natuurlijk dat het niet kan, maar het is zó goed gemaakt dat je gewoon gaat twijfelen. De scène met de Chinese draak die verandert is zó goed, dat het net lijkt alsof de draak ook echt verandert en tussen de mensen loopt. Echt een genot om naar te kijken als je hier van houdt. De morphings (een persoon verandert in een ander persoon of stof of insecten veranderen in een persoon) zien er ook supergoed uit (zie screenshot). Hier heeft volgens mij heel veel werk in gezeten. Wat de computeranimaties betreft vind ik dit een topfilm en mijn complimenten voor degen die daarvoor verantwoordelijk zijn. Op dit onderdeel scoort de film voor mij een 10. Je zou denken dat sommige effecten met de computer zijn gemaakt, maar Disney heeft ervoor gekozen om dat juist niet altijd te doen. Verschillende kleuren vuur, vlammen, een boekje die David laat vliegen met zijn toverkunsten, een zwaard waar Balthazar van een afstand mee vecht, de dansende bezemstelen en zwabbers... Niks is getekend en geanimeerd! Het vuur, de vlammen en de vliegende voorwerpen zijn allemaal echt. De voorwerpen worden bediend met een touwtje die later met de computer wordt weggepoetst. Toen ik de film zag, vond ik al dat die voorwerpen er zo realistisch en natuurlijk uit zagen en bewogen. En inderdaad, het waren geen computercreaties.

Bekijk de 'Making-of' op Youtube

Mooie special effects in The Sorcerer's Apprentice

Geluid

De muziek in deze film wordt verzorgd door Trevor Rabin. Dit is een muzikant die bekend was als gitarist en zanger van de Britse rockband ´Yes´. Daarna ging hij muziek schrijven voor films. Bekende films waar Trevor muziek voor geschreven heeft zijn o.a. Con Air, National Treasure, Bad Company, Kangaroo Jack, The Guardian, The 6th Day, Enemy of the State, Armageddon en nog veel meer. Geen kleine films dus! De muziek in deze film is perfect. Het wordt voornamelijk gespeeld door een orkest en klinkt erg avontuurlijk, zoals het in een fantasyfilm hoort. Het is een Disneyfilm, dus eigenlijk hoor je bijna de hele film door muziek. Ook al is het op sommige momenten minimaal, toch heeft dit effect op de spanning of andere emoties op dat moment.

De gesproken taal op de dvd kun je instellen op Engels, Frans, Russisch of Oekraïens. Het geluid is in Dolby Digital 5.1, DTS 5.1 of DTS-HD MA 5.1. De sound effects zijn van hele goede kwaliteit. Van Disney verwacht je natuurlijk ook niet anders. Ze klinken heel zuiver en realistisch, waarbij de zware tonen ook echt zwaar klinken. Wanneer je een goede surround system hebt voel je de bas goed trillen.

Het menu en de extra's

Aan het dvd-menu is veel aandacht besteed. Niet zomaar wat klikbare teksten met een fotootje, maar een heel 3d-geanimeerd menu (zie screenshot). Dit ziet er allemaal erg gelikt uit.

Het DVD-menu van The Sorcerer's Apprentice

Op deze dvd staan de volgende extra's:

• The making-of
    Deze documentaire duurt maar liefst 21 minuten! Hier komen acteurs, regisseur etc. aan bod waar ze uitleggen hoe hun ervaring was met het maken van de film. Hier laten ze zien hoe ze het verhaal verzonnen hebben, hoe alles ontworpen werd, hoe bepaalde technieken werden toegepast, welke decors ze tot hun beschikking hadden, wat voor sfeer ze wilden creëren etc. Een zeer interessante documentaire die het zeker waard is om te bekijken.
  • Deleted scene
    Deze verwijderde scène duurt bijna twee minuten. Ik snap best waarom de scène is verwijderd. Jay Baruchel acteert behoorlijk slecht en Nicolas Cage vind ik niet in de rol van tovenaar passen.
  • De rest van de extra's is eigenlijk reclame voor andere films van Disney. Niet echt boeiend vind ik.

Alfred Molina als Maxim Horvath
Alfred Molina als Maxim Horvath

Leuk weetje

De titel van de film is vernoemd naar de oude tekenfilm Fantasia, waarbij Mickey Mouse (op de muziek van componist Paul Dukas en Johann Wolfgang von Goethe) schoonmaakartikelen het werk laten doen, door het gebruik van zijn toverkunsten. Deze scène is in The Sorcerer's Apprentice nagemaakt, maar dan met de technieken van tegenwoordig. Ik vind het leuk dat ze dit erin verwerkt hebben!

Bekijk Fantasia - Mickey The Sorcerer's Apprentice op Youtube

Conclusie

Het verhaal stelt eigenlijk niet zoveel voor. Een gewoon standaardverhaal over de goede die de slechte moet verslaan, waar een aantal extra elementen aan zijn toegevoegd. Spanning, liefde, humor, actie, special effects... het zit er allemaal in. Sommige elementen zijn volgens mij alleen maar toegevoegd om het plaatje compleet te maken. Het is net iets te gemaakt zeg maar. De losse onderdelen zijn er wel, maar lopen niet mooi over in elkaar. Het verhaal van de tovenaar die wraak wilt nemen op zijn vijanden, het liefdesverhaal van Dave en Rebecca, de opleiding van tovenaarsleerling Dave. Het zijn meer aparte verhalen die naast elkaar lopen i.p.v. dat het echt één verhaal is. Beetje jammer! Het einde vond ik ook wat afgeraffeld. Hier had ik wel iets meer verwacht. Desondanks was het toch een vermakelijke film. Acteerprestaties vind ik redelijk, maar de special effects en de muziek zijn geweldig. Hier heb ik dan ook erg van genoten.

Pluspunten
+ Mooie muziek en special effects

Minpunten