zaterdag 16 februari 2013

Romeo Must Die: een mix van martial arts, actie, romantiek en humor!

Waar kan ik de film Romeo Must Die kopen?

De dvd of blu-ray van Romeo Must Die is te koop bij muziekwinkels, warenhuizen en webshops zoals Bol.com, Wehkamp.nl, Saturn.nl, Mediamarkt.nl, DVD Oulet, ECI.nl, Freerecordshop.nl, Cosmox.nl etc.

Cast

Jet Li (als Han Sing), Aaliyah (als Trish O'Day), Isaiah Washington (als Mac), Russell Wong (als Kai), DMX (als Silk), Delroy Lindo (als Isaak O'Day), Henry O (als Ch'u Sing), Jon Kit Lee (als Po Sing), Edoardo Ballerini ( als Vincent Roth), Anthony Anderson (als Maurice), Matthew Harrison (als Dave), Terry Chen (als Kung)

Wie is Jet Li?

Jet Li is een Chinese vechtkunstenaar en acteur. Hij is geboren in Beijing en beoefende de Chinese vechtsport Wushu (Kung Fu) en kwam bij het Beijing Wushu Team waarmee hij vele prijzen haalde. Hij is gespecialiseerd in de stijlen Chang Quan en Fanziquan en beheerst tientallen andere stijlen uit de Wushu. In 1982 speelde hij in zijn eerste Chinese vechtfilm, maar wilde net als bijvoorbeeld Jackie Chan in Amerika gaan acteren. Bruce Lee is natuurlijk degene die de weg voor hun heeft vrij gemaakt. In 1998 maakte hij in Amerika dan ook zijn debuut in de film 'Lethal Weapon 4' en speelde daarna in talloze andere Hollywood-films.

Jet Li als Han Sing
Jet Li als Han Sing

Wie is Aaliyah?

Aaliyah was een succesvolle Afro-Amerikaanse R&B-artiest, actrice en model. Ze is geboren in New York, maar groeide op in Detroit. Op jonge leeftijd had ze al platencontracten en maakte in totaal 3 albums. Ze werkte samen met artiesten als Timbaland, Missy Elliott, Lil' Kim, DMX en Tony Braxton. Helaas is Aaliyah op een veel te jonge leeftijd (22) overleden bij een vliegtuigongeluk.

Aaliyah als Trish O'Day
Aaliyah als Trish O'Day

Het verhaal

Het verhaal gaat over twee rivaliserende bendes, de Aziatische familie Sing en de Afro-Amerikaanse familie O'Day. Ze zijn al jaren in gevecht over een stuk grond in een havengebied. Wanneer de zoon van de Aziatische bendeleider vermoord wordt, ontstaat er echt een oorlog tussen beide families. Wanneer Han hoort dat zijn broer is vermoord gaat hij wraak nemen, maar ontmoet al snel de dochter van de andere familie. Samen proberen ze een eind te maken aan de oorlog, ook al is het hun verboden om met elkaar om te gaan. Gaat dit hun uiteindelijk lukken?

Delroy Lindo als Isaak O'Day
Delroy Lindo als Isaak O'Day

Zijn de acteerprestaties goed?

De acteerprestaties in deze film variëren een beetje. Dit komt een beetje door het leeftijdsverschil denk ik. Jet Li vind ik namelijk best goed acteren. In veel films heeft hij weinig tekst, maar deze keer kan hij meer van zijn acteerwerk laten zien. Dit doet hij redelijk goed, al is Jet Li beter in zijn martial arts kunsten. De zangeres Aaliyah vind ik eerlijk gezegd wat minder goed qua acteren. Je kan zien dat het één van haar eerste rollen was als actrice. Helaas komt ze niet echt overtuigend over op mij. Ook vind ik dat DMX beter kan rappen dan acteren. Zijn unieke stemgeluid is meteen herkenbaar, maar zijn acteerprestaties zijn erg zwak. Tevens vind ik de acteerprestaties van Isaiah Washington in deze film ook niet echt sterk. Daarentegen vind ik Delroy Lindo zijn rol goed vertolken, alsof de rol hem op het lijf is geschreven. Met zijn ervaring had ik ook niet anders verwacht. Degene die het zwakst was qua acteerprestaties was Edoardo Ballerini. Hij kan niet acteren en deze rol paste totaal niet bij hem. Slechte keuze van de regisseur! Anthony Anderson daarentegen vind ik één van de beste acteurs. Hem kennen we van o.a. de Scary Movie films. Hij zorgt in de film vooral voor de humor en doet dat perfect!

Anthony Anderson als Maurice
Anthony Anderson als Maurice

Hoe zijn de Martial Arts in deze film?

De choreografie van de vechtscènes in deze film zijn van goede kwaliteit. Met Jet Li in de hoofdrol had ik ook niet anders verwacht. In de vechtscènes wordt gebruik gemaakt van vele attributen. Zelfs Aaliyah wordt als wapen gebruikt door Jet Li wanneer hij aangeeft geen vrouwen te slaan. Helaas vind ik de tijd die aan kung fu wordt besteed matig en had van mij wel meer gemogen. Het niveau en de stijl van de kung fu is te vergelijken met die van Jackie Chan, ook een grootmeester in martial arts films. Net zoals bij Jackie Chan wordt er humor in de vechtscènes verwerkt waardoor het aangenaam is om naar te kijken voor een breder publiek. In deze film wordt de techniek toegepast waarbij acteurs aan touwen hangen tijdens de vechtscènes die later weggepoetst (onzichtbaar gemaakt) worden. Op deze manier kunnen de acteurs bewegingen maken in de lucht die normaal door de zwaartekracht niet mogelijk zijn. Dit is een techniek die we kennen uit bijvoorbeeld de film 'The Matrix'. Deze techniek wordt in 'Romeo Must Die' goed toegepast, alleen vond ik dat ze op twee momenten iets te ver gingen. Toen kwam het bij mij namelijk een beetje over als nep. Jammer dat ze met deze techniek net iets te ver gingen.

Isaiah Washington als Mac
Isaiah Washington als Mac

Hoe is het beeld in 'Romeo must die'?

Het beeld in deze film is goed, maar je merkt wel dat de film al wat jaartjes ouder is. De kleuren zijn niet echt superfel, maar wel duidelijk. Het camerawerk is goed en gelukkig zijn de vechtscènes niet op een te wilde manier gefilmd. Er wordt wel snel geswitcht van camera naar camera, maar de kung fu moves zijn goed te volgen. In andere films willen ze tijdens dit soort scènes weleens te wild filmen, waardoor je het bijna niet meer kunt volgen. Hier hebben ze in ´Romeo Must Die´ gelukkig niet voor gekozen. Tijdens sommige acties wordt het beeld in slow motion afgespeeld. Ook dit is weer een techniek die we van de Matrix kennen. Tevens hebben ze geëxperimenteerd met animatiebeelden tijdens de vechtscènes. Hierbij hebben ze het menselijk skelet geanimeerd waarbij je kunt zien welke lichaamsdelen geraakt worden. Dit soort animaties zijn bijvoorbeeld ook bij ´Fast & Furious' gebruikt om te laten zien wat er in de auto gebeurt tijdens bepaalde acties. Verder zien zijn er niet heel veel stunts en special effects, maar ze zien er wel goed en realistisch uit.

Jon Kit Lee als Po Sing
Jon Kit Lee als Po Sing

Hoe is het geluid in deze film?

De muziek in deze film wordt verzorgd door Stanley Clarke, een bekende Amerikaanse muzikant. Er wordt vele soorten muziek gebruikt, zoals hip hop, drum ´n bass, clubhouse, R&B en Chinese muziek. Wanneer er scènes zijn waarin de Chinese familie van Han voorkomt is emotionele en spannende Chinese muziek te horen om de Chinese sfeer te versterken. Tijdens vechtscènes en sommige tussenstukken is voornamelijk hip hop, R&B of drum 'n bass te horen. Voor de spannende tussenstukken wordt gebruikt gemaakt van filmmuziek gespeeld door een orkest aangevuld met electronische geluiden. De muziek zal over het algemeen voornamelijk jongeren aanspreken denk ik. Bekende artiesten als Aaliyah, Timbaland, Destiny's Child, Ginuwine, DMX en Magoo staan op het soundtrack-album. Het geluid op deze dvd is Dolby Digital 5.1. De gesproken taal kun je op Engels of Frans instellen. De ondertiteling waar je uit kunt kiezen is Engels, Frans, Italiaans, Nederlands, Arabisch, Spaans of Duits.

JetLi gebruikt Aaliyah als wapen
JetLi gebruikt Aaliyah als wapen

Conclusie

Dit is denk ik een film voor een jong, breed publiek. Op zich is het een goed verhaal met veel actie, romantiek, maar ook humor. Het is een behoorlijk jonge cast, waarbij ik wel eerlijk moet toegeven dat de acteerprestaties niet van iedereen top is. De martial arts zijn wel van hoog niveau en de stunts en special effects zien er realistisch uit. Voor martial arts fans zeker leuk om een keer te zien!

Pluspunten
+ Martial arts zijn van hoog niveau
+ Veel moderne muziek